reklama

Inteligentný dizajn na Dvojke

&nbsp &nbsp Sedím si tak dnes za kompom, čítam si blogy na SME a zrazu ma zavolá otec, že Adam poď! Na Dvojke dávajú dokument o inteligentnom dizajne. Nechcelo sa mi veriť vlastným ušiam a tak som sa išiel na to pozrieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (98)
Obrázok blogu

&nbsp &nbsp Relácia sa volala Odomykanie tajomstva života a začínala o 16:45. Nestihol som síce začiatok, ale myslím, že mi stačila aj pol hodina tých bludov, ktoré tam hovorili.

&nbsp &nbsp Pre tých, ktorí to nevideli, tak v skratke tam asi povedali toľko, že biológia, množenie buniek, bielkoviny, DNA, RNA, atď. sú tak komplikované, že im nikdy nepochopíme a že to nemohlo vzniknúť ani náhodou, ani evolúciou a ani prirodzeným výberom, ale iba inteligenciou. Že všetko to tu je tak perfektne nadizajnované, že to musela vytvoriť nejaká inteligencia. Nepovedali tam, že čo si oni pod pojmom inteligencia predstavujú, ale vo všeobecnosti sa berie do úvahy Boh. Teraz sa ešte trocha pozastavím na konceptom tej relácie. Bola robená veľmi dobre, moderne, s peknými počítačovými animáciami a výpoveďami vedcov, profesorov či filozofov. Zábery na mikroskopy, laboratória, vedcov pri práci a podobne. Skratka to malo navodiť veľmi presvedčivý dojem. Ale iba dojem, lebo takéto niečo sú len pekné efekty a dobrá práca režiséra, ktorá nemá žiadnu výpovednú hodnotu.

&nbsp &nbsp Problém bol však v tom, že ich argumentácia, myšlienkové postupy, analógie a dedukcie boli na úrovni ani nie žiakov prvého stupňa základnej školy. Veď aby prirovnali Mount Rushmore, ako prekrásnu vec, ktorú vytvorila inteligencia – sochár, k prekrásnej veci ako je množenie buniek, ktorú teda taktiež musela vytvoriť inteligencia? Sochár ako inteligencia k jeho dielu ako Mount Rushmore sa má ako Boh ako inteligencia k Vesmíru a životu? Non-sens! To je porovnávanie neporovnávateľného a vrcholný primitivizmus!

&nbsp &nbsp Kebyže mám použiť túto ich dedukciu, tak ako základ použijem toto video o mravcoch z YouTube, ktorí dokázali spoločne postaviť jedno neuveriteľné dielo, ktoré by ani mnohí z nás (inteligentov) nedokázali postaviť. A sú mravce inteligentné? Nie, lebo sa riadia inštinktmi. Postavili dielo? Postavili! Vyvracia to teda ich dedukciu? Myslím, že hej.

&nbsp &nbsp Zato, že oni si nevedia nejaké veci vysvetliť, tak to hneď nemusia pripisovať Bohu. Veď ľudia si v minulosti nevedeli vysvetliť veľmi veľa vecí ako napríklad hromy a blesky a preto ich pripisovali bohom. V súčasnosti už presne vieme, že ako hromy a blesky vznikajú a už nás vôbec nenapadne to pripisovať Bohu alebo nebodaj bohom. Tak aj v súčasnosti, keď nevieme ako niektoré veci fungujú, to neznamená, že ich nebudeme môcť v budúcnosti jasne a logicky vysvetliť. To musíme mať odpovede hneď teraz a na všetko? Alebo mi chce niekto povedať, že na to nikdy neprídeme, pripíšeme to Bohu a už to ďalej nemáme skúmať?

&nbsp &nbsp V celej relácii prezentovali inteligentný dizajn ako fakt a nie ako filozoficko-nábožensko-vedecký smer, čo je ďalšia chyba, lebo to je úplne oblbovanie ľudí. Inteligentný dizajn je odpoveďou kreacionistov na vedecké fakty. Fakty, ktoré sa nedajú vyvrátiť a preto si museli kreacionisti vymyslieť niečo nové a zahrnúť do teológie aj vedu. Faktom však zostáva, že ani kreacionizmus, ani inteligentný dizajn a ani evolúcia nie sú dokázané, avšak evolúcia, tak ako píše Gabriel Šípoš , je najviac uznávaný smer s najväčším množstvom dôkazov.

&nbsp &nbsp Netvrdím, že by sa o inteligentnom dizajne ako o smere nemalo informovať, či dokonca učiť. Učiť by sa podľa mňa mali všetky smery, neprezentovať ich ako fakty a nech si každý na základe dôkazov vyberie sám. Ja som však evolucionista a agnostik, hoci základy mám kresťanské s prvým svätým prijímaním a birmovkou.

&nbsp &nbsp Na záver sem ešte raz pripojím video o sprostom dizajne na YouTube , ktoré každému odporúčam.

&nbsp &nbsp P.S.: Toto všetko sú len moje osobné názory a je kľudne možné, že sa mýlim. Veď aj ja som len človek. A ak sa mýlim, tak ma opravte a ja budem rád, že zasa objavím vyššiu pravdu.

Adam Hlavačka

Adam Hlavačka

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bakalár informatiky FMFI UK, milovník tanečnej elektroniky, tanca a Vesmíru, ktorý sa často opakuje a preto to chce už všetko spísať. Zoznam autorových rubrík:  VesmírPočítačeOstatné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu